کی ام سی J7 بهتر است یا ریسپکت؟
در بازار پررقابت خودروهای چینی ایران، انتخاب یک سدان مناسب میتواند دشوار باشد. کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور دو رقیب قدرتمند در این سگمنت هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم با جزئیات کامل، این دو خودرو را مقایسه کنیم تا به شما در انتخابی آگاهانه کمک کنیم.
نگاهی نزدیک به کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور

کی ام سی J7: این سدان جذاب، تولید کرمان موتور و در اصل نسخه فیسلیفت و بهروز شده جک J7 از برند سهول چین است. KMC J7 که از سال ۲۰۲۱ با نام سهول A5 پلاس در بازارهای جهانی عرضه شده، از اواسط سال ۱۴۰۱ به بازار ایران راه یافت.
ریسپکت بهمن موتور: این خودرو همان کایی ژاندو در بازار چین است که از لحاظ فنی و پلتفرم با چری آریزو ۷ یکسان بوده و نسخه فیسلیفت آن محسوب میشود. ریسپکت که محصول سال ۲۰۲۱ است، از نیمه سال ۱۴۰۱ با نام ریسپکت پرایم وارد بازار ایران شد. از سال ۱۴۰۲ نیز نسخه جدیدتر آن با نام ریسپکت ۲ عرضه شده که تغییرات قابل توجهی در کابین، از جمله استفاده از کلاستر تمام دیجیتال و اهرم تعویض دنده مدرن، دارد.
طراحی ظاهری: زیبایی و هیجان در برابر سادگی و اصالت
در بخش طراحی، کی ام سی J7 به واسطه فرم بدنه فستبک و خطوط فوقالعاده مدرنی که در نمای جلو و عقب آن به کار رفته، ظاهری اسپرت و جذابتر از ریسپکت بهمن موتور دارد. این طراحی نوین، هیجان بصری بیشتری را به بیننده منتقل میکند.
در مقابل، ریسپکت اگرچه با تغییرات کامل در نمای جلو و عقب، چهرهای زیبا و امروزی پیدا کرده، اما همچنان در مقایسه با J7 فرمی سادهتر و کلاسیکتر را ارائه میدهد. البته این موضوع کاملاً به سلیقه شخصی بستگی دارد؛ برخی ممکن است استایل ساده و کلاسیکتر ریسپکت را بیشتر بپسندند. اما در مجموع، KMC J7 با المانهای بصری نوین و ظاهری اسپرتتر، ماشینی زیباتر و گیراتر به نظر میرسد.
مشخصات فنی: قدرت و شتاب در برابر نرمی و تعادل
در زیر کاپوت هر دو خودرو، شاهد موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری هستیم، اما تفاوتهای کلیدی در قدرت خروجی و نوع گیربکس وجود دارد.
کی ام سی J7 از موتوری با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد که نیروی آن توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخها منتقل میشود. این ترکیب، شتاب بسیار خوبی را برای J7 به ارمغان آورده و آن را به حدود ۸.۸ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
در مقابل، ریسپکت پرایم موتوری با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که به یک گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی متصل است. این ترکیب، شتابی در حدود ۱۰.۵ ثانیه را برای ریسپکت رقم میزند که نسبت به J7 کمی کندتر است.
از نظر سواری، J7 به دلیل ذات اسپرتتر خود، سیستم تعلیق کمی خشکتری دارد تا پایداری و هندلینگ مناسبی را در سرعتهای بالا حفظ کند. اما سواری ریسپکت کمی نرمتر است. هر دو خودرو از سیستم تعلیق مولتیلینک بهره میبرند که به ارتقای پایداری آنها، به ویژه هنگام دور زدنهای سریع و عبور از جادههای پرپیچوخم، کمک میکند.
در بحث مصرف سوخت، KMC J7 با حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بهینهتری دارد، در حالی که ریسپکت تا حوالی ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این تفاوت در نوع گیربکسها و بهکارگیری سیستم تزریق سوخت مستقیم در موتور KMC قابل توجیه است.
طراحی داخلی و فضای کابین: مدرنیته در برابر اسپرتگرایی

طراحی داخلی این دو خودرو، به ویژه در بخش میانی داشبورد، تفاوتهای زیادی با هم دارد. درون کابین کی ام سی J7، با طرحپردازی مدرنتری روبرو هستیم و وجود نمایشگر بزرگ عمودی در وسط داشبورد، حس متفاوتی را به کاربر و سرنشینان منتقل میکند و یادآور محصولات تسلا است.
از طرف دیگر، طرح داشبورد ریسپکت تقریبا اسپرتتر به نظر میرسد و احتمالاً برای جوانترها جذابیت بیشتری دارد. همچنین در ریسپکت ۲، به دلیل استفاده از اهرم تعویض دنده جدید و نمایشگر تمام دیجیتال پشت آمپر، شاهد کابینی امروزیتر و مجللتر نسبت به مدلهای قبلی هستیم.
کیفیت متریال و مواد استفاده شده در کابین هر دو خودرو تقریباً مناسب و در یک سطح ارزیابی میشود که میتواند رضایتبخش باشد. از نظر فضای داخلی، هر دو خودرو جزو جادارترین انواع موجود در بازار هستند، اما فضای پای ردیف عقب در کی ام سی J7 به دلیل فاصله محوری بزرگتر آن، کمی بیشتر است. همچنین، اگر صندوق عقب بزرگتری میخواهید، KMC J7 با ظرفیت ۵۴۰ لیتر برنده این رقابت است، در حالی که حجم صندوق ریسپکت بهمن موتور معادل ۴۵۵ لیتر است.
امکانات و آپشنها: برتری جزئی J7

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی نشان میدهد که هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند، اما کی ام سی J7 وضعیت بهتری نسبت به حریفش دارد. تجهیزاتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما و پدل شیفتر پشت فرمان در KMC J7 وجود دارد که در فهرست تجهیزات ریسپکت پرایم دیده نمیشود.
امکانات مشترک قابل توجهی نیز بین این دو خودرو وجود دارد، از جمله:
کروز کنترل
سیستم کنترل توقف در سربالایی
کنترل کشش و پایداری
سنسورهای پارک عقب
حسگر نور و باران
سیستم حسگر فشار باد تایرها
ترمز پارک برقی و اتوهلد
دیلایت و اتولایت
نمایشگر لمسی مالتیمدیا (۱۰.۴ اینچ در J7 و ۱۰.۲۵ اینچ در ریسپکت)
دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه
شش کیسه هوا
ورود و استارت بدون کلید
تنظیم برقی صندلی راننده
گرمکن صندلیهای جلو
شارژر وایرلس
آینههای جانبی تاشونده برقی
سانروف
در این بین، تنها نبود رادارهای نقطه کور و سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) جزو نقاط ضعف این دو ماشین چینی نسبت به رقبای جدیدتر به حساب میآید.
نتیجهگیری نهایی: کدام یک انتخاب بهتری است؟

انتخاب بین کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور در نهایت به اولویتهای شخصی شما بستگی دارد:
اگر به دنبال شتاب بیشتر، ظاهری اسپرت و مدرن، مصرف سوخت بهینهتر و فضای صندوق عقب بزرگتر هستید، کی ام سی J7 میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد.
اگر نرمی سواری، طرح داشبورد اسپرتتر (به خصوص در ریسپکت ۲) و امکانات بهروزتر در کابین (در مدلهای جدید ریسپکت) برایتان اهمیت بیشتری دارد، ریسپکت بهمن موتور گزینه مناسبتری خواهد بود.
هر دو خودرو ارزش خرید بالایی در بازار ایران دارند و میتوانند نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را برآورده کنند. امیدواریم این مقایسه جامع به شما در تصمیمگیری نهایی کمک کرده باشد. آیا سوال دیگری درباره این دو خودرو دارید؟

پاسخ به دیدگاه